Den varme ryg

Klassetrin: 1. – 3. klasse

Download aktivitet som PDF her.

I bøgerne om Allan og Svip oplever vi hvordan Allan og Svip kommer ud i nogle uheldige situationer, fordi Allans ADHD driller ham, men vi oplever også, at hans ADHD gør, at han kan være meget idérig. I en klasse er alle forskellige og alle børn har styrker og gode sider. Disse sider skal fremhæves i denne aktivitet, hvor eleverne skal skrive positive ord/sætninger om hinanden, for at sætte fokus på den gode fortælling om eleverne.

Målgruppen for denne aktivitet er elever, der har lært at skrive eller børnestave.

Hvorfor denne aktivitet?

  • for at give eleverne et selvtillidsboost
  • for at styrke elevernes tilhørsforhold til fællesskabet
  • for at lære eleverne at anerkende andres styrker
  • for at fremme elevernes respekt for hinanden

Hvad skal jeg bruge?

Karton, tape og tusch/blyant.

Hvad skal jeg lave?

  1. Bed eleverne hjælpe hinanden med at tape et stykke karton til hinandens rygge.
  2. Eleverne skal nu på tid, skrive søde og positive ord/sætninger på hinandens rygge. Eleverne kan gå frit rundt blandt hinanden, eller man kan vælge at strukturere aktiviteten mere ved at lave en indre- og en ydre cirkel, så man sikre at alle elever får skrevet noget. 
  3. Når tiden er gået, samles eleverne i en rundkreds.
  4. På skift læser eleverne, med hjælp fra den voksne, søde ord op fra deres stykke karton – den voksne faciliterer dialogen, med fokus på at fremhæve de gode fortællinger om eleverne.
  5. Eleverne tager deres stykke karton med hjem, så der altid er mulighed for at glæde sig over de søde ord, når der er brug for det.

Forslag

Hvis eleverne har svært ved at finde på, hvad de skal skrive, så start øvelsen med at fylde tavlen med en masse positive ord og sætninger, som de kan bruge undervejs.