Klassetrin: 0. – 3. klasse
Download aktivitet som PDF her.
Allan kommer tit til at handle, før han tænker. Derfor kommer han også ofte til at lave fejl. Mange er bange for at lave fejl. Fejl laver vi alle, og det skal der sættes fokus på i denne aktivitet. I klassen kan der implementeres en “fejl-kasse”, som fyldes med sedler fra eleverne, hvor de fortæller om fejl, som de selv synes, de har lavet.
Hvorfor denne aktivitet?
- for at styrke evnen til at italesætte egne fejl
- for at imødegå angsten for at fejle
- for at sætte fokus på at man kan lære af sine fejl
- for at sætte fokus på alternative handlemåder
Hvad skal jeg bruge?
En skotøjsæske eller lign.
Hvad skal jeg lave?
- Find en skotøjsæske eller en anden form for kasse.
- Lav et skilt til kassen, hvor der står: “Fejl-kassen”.
- Snak med eleverne om, hvad en fejl er.
- Bed eleverne skrive på en seddel om “engang du har fejlet”, og læg derefter sedlen i kassen.
- I løbet af en skoledag kan der fra kassen trækkes en seddel med en fejl, som der efterfølgende sættes fælles fokus på. Over tid skal man gerne have udtrukket alle elevernes sedler.
- Snak med børnene om, at det netop er, når vi laver fejl, at vi bliver klogere og måske gør noget anderledes næste gang, vi er i en lignende situation. Derfor kan man netop lærer af at lave fejl.
- Dyk i fællesskab ned i fejlen, og tal om alternative handlemuligheder i situationen.
Forslag
Hvis situationen lægger op til det, kan I prøve at opføre situationen som et rollespil og ud fra det italesætte, hvad der kunne være gjort anderledes. Genopfør situationen med de alternative handlemuligheder.